Gdzie jesteśmy z planem?

Nie wiem czy istnieje inna forma w zarządzaniu ludźmi i prowadzeniu firmy niż ta oparta na wiarygodności i zaufaniu wobec swojego zespołu.

Najważniejszym z perspektywy czasu wydaje się być wiedza na temat tego, jakie zadania team jest w stanie wykonać dobrze, a których nie jest w stanie wykonać w ogóle, a jakim problemom może sprostać z dodatkową naszą pomocą lub pomocą innych osób czy zasobów firmy. Wyobraźmy sobie sytuację – mam świetny zespół, naprawdę dobrze mi się z nimi pracuje, realizujemy zadania, posuwamy firmę do przodu, ale im nie ufamy.

Każdy z nas niezależnie od firmy, w której pracuje czy pozycji, którą zajmuje, opiera się na mniejszym lub większym zaufaniu do kolegów, przełożonych czy podwładnych. A gdzie miejsce na kontrolę? Po co ją w ogóle stosujemy? Co i kogo kontrolujemy? Czy oceniamy personalnie ludzi czy realizację zadań? No i właściwie, czy aby na pewno jesteśmy uprawnieni, nawet pomimo zajmowanej pozycji, do kontroli czegoś czego od początku do końca nie zaprojektowaliśmy?

Cóż kontrola brzmi strasznie ale spróbujmy nazwać to bardziej miękko, bardziej ludzko … Wystarczy powiedzieć: „Dobra ekipa, to zobaczmy na czym stoimy z realizacją planów”.

W pracy z ludźmi, dobrze jest przeprowadzać regularny status realizacji planów – czy to jako zebranie z zespołem, czy analizy za biurkiem lub rozmowa z pracownikiem.

Poniżej przedstawiam Tobie prostą metodę w 5 krokach jaką możesz stosować regularnie u siebie w firmie:

1. Ustal z zespołem spójny plan co i czym będziemy mierzyć czyli elementy, które będą podlegały monitorowaniu (policjant i kierowca mają ten sam pomiar – prędkościomierz) – u Ciebie niech będą to proste KPI – jak wynik, zysk, ilość zleceń, przychód … Kryteria nie muszą być złożone

2. Opracuj harmonogram i go wprowadź – Zgodnie z wypracowanym harmonogramem monitoruj realizację planu (co jakiś ustalony czas zerknąć na prędkość) – pamiętaj, tylko Ty jesteś za to odpowiedzialny. Jak już wprowadzasz go w życie, to go pilnuj.

3. Dokonać porównania aktualnej sytuacji z planowaną – w tym celu realizuje się również zebrania (czy jedziemy zgodnie ze znakami po właściwej drodze)

4. Analizuj i rozmawiaj z czego wynikają różnice realizacji w stosunku do zakładanego planu (Panie władzo, nie wiem skąd taka prędkość, Panie kierowco – jechał Pan za szybko)

5. Korygowanie – działań, planu albo nawet celu wspólnie z zespołem (Na przyszłość Panie kierowco, proszę jeździć wolniej, na razie upomnienie i nasza ulga). Rozmawiaj z ludźmi, jeżeli trzeba – wymagaj.


Doświadczenie podpowiada nam jedno
 – bez względu na to, czy jesteśmy głównym pomysłodawcą czy managerem w firmie czy tylko realizatorem, bardzo ważnym jest wspólna praca nad celami, planami oraz nad systemami kontroli – wtedy prawo będzie wspólne dla wszystkich, a odchylenia pomiędzy planem a realizacją będą bardzo małe a jeżeli wystąpią duże różnice, obie strony będą zdawały sobie sprawę, że kara jest zasłużona.

Autor: Dawid Wardin

Pracuję z firmami branży TSL. Ułatwiam im rozwiązywanie problemów - biznesowych / sprzedażowych / strategicznych - poprzez współpracę z zespołem. Daję im wskazówki jak działać, oni działają i to działa. Dzięki temu łatwiej rozwijają się w branży.

Jedna myśl na temat “Gdzie jesteśmy z planem?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *