Wskazówki dla liderów na 2021 by DW

Czego nauczył nas 2020 rok? Czy tego, że wszystko zawsze jest stabilne? Że nic strasznego się nie może stać? Że skoro ostatnie 5 lat było okey, nie trzeba niczego zmieniać, niczego wdrażać, to koniec końców przez kolejne lata nic nie ulegnie zmianie? A tu niespodzianka.

Stracone kontrakty, zmniejszone ilości zleceń, wydłużone terminy płatności, rozpadające się zespoły, czy w ogóle strata pracy nie z Twojej winy – witamy w II kwartale roku 2020. Pojęcie home office stało się nie tyle co abstrakcją, co częścią normalnego podejścia do realizacji swoich zadań w IV kwartale 2020 – zaledwie kilka miesięcy później. Z podejścia „Wszystko musi być w biurze, w ogóle nie ma opcji” nagle się okazuje „dobra robimy skypa o 11 bo mamy tematy do przegadania”. Niemożliwe stało się możliwe. Szybko potrafimy się uczyć i adaptować do nowych rzeczy co nie? I fajna nowa praca się znalazła – być może i z fajniejszymi ludźmi. I zlecenia wróciły na swoje tory – jak nie na lepsze. I cash-flow się poprawił. Na te same obszary biznesu zaczynamy patrzeć inaczej – mamy nowe procedury, metody działania. Nowe perspektywy – to na pewno, czego się nauczyliśmy.

Jak do tego doszło? Jak to zwykle z rozwojem bywa – z powodu sił zewnętrznych, które chcąc nie chcąc wyprowadzają ze strefy bezpieczeństwa wyrzucając daleko poza nią w obszary silnego, dynamicznego i dość szybkiego rozwoju. Szybkich procesów adaptacji, bez względu na nasze nastawienie, nasze emocje, wiedzę, czas. Trochę jakby z brodzika wrzucili nas na środek basenu. I teraz pływaj.

Nadchodzi 2021 rok – rok naprawdę fantastycznego rozwoju. Dalszy kryzys, covid, szczepionki, zamknięte czy otwarte siłownie, centra handlowe, hotele. Klienci siedzący na homeoffice, których nie ma nawet jak odwiedzić. W sprzedaży jak dzwonisz po firmach przez infolinię okazuje się, że stacjonarnych telefonów nikt nie odbiera. Praca zdalna, strach o pracę. Na działania rządu jak widzimy nie mamy zbyt dużego wpływu koniec końców – lockdown to lockdown. Oni mają swoje zadania do zrobienia.

Rok 2021 to w mojej skromnej ocenie będzie rok ginących gatunków myślenia z postawami z lat 90-tych. W końcu. Dla wielu będzie to również niewygodny rok. Dlaczego? Dlatego, że metody olewania zespołu, wyjście z pozycji nie ten to inny, sianie strachu, brak komunikacji tylko darcie ryja, brak systemów IT, szkolenie pracowników rodem metodą prowadzenia WF w liceum „na macie” (macie komputer i grajcie) – nie działają przez skajpa. Co więcej, spróbuj. Zobaczysz jakie będą reakcje.

5 wskazówek na co zwrócić uwagę w 2021.

Kapitał intelektualny – rozwój zespołu

Jak widzisz, jeżeli należysz do szczęśliwców a znając życie osoby, które czytają moje publikacje raczej do nich należą, gdyż kierują się rozwojem swojej wiedzy i perspektyw, zmiany metod działania przynoszą wyniki. Pozwalają utrzymać w trudnych okolicznościach portfel klientów, dostawców, motywację do działania. Jednakże, trzeba się zmieniać. Trzeba się adaptować. Jest to jedną z dobrych strategii – dopasowywać się do rynku. Bardziej zaawansowane podejście to dopasowywać rynek do siebie i go tworzyć, ale to już level expert.

Jak zauważyłeś zmiana metod działania, systemu i organizacji pracy, zmiana komunikacji – musiała się pojawić, aby w ogóle przetrwać. Wyobraź sobie, co by było, gdybyś w świadomy sposób rozwijał zespół przez całe lata a nie tylko od kryzysów? Gdzie dzisiaj byłbyś z bezpieczeństwem firmy i wynikami? Przemyśl programy, szkolenia, kursy. Edukację dla Twoich pracowników. Wdrażanie nowych metod, projektów, systemów i rozwoju kompetencji ludzi. Zmiany systemowego myślenia i rutyn oraz nawyków w Twojej firmie. Kapitał intelektualny (wiedza, knowhow, kompetencje) to jeden z najważniejszych zasobów w firmie, który przez kolejne lata będzie miał jeszcze większe znaczenie dla jej bezpieczeństwa i rozwoju. Jeżeli nie będzie rozwijany i zaniedbany – dynamiczniejsi będą przejmować pozycję. W skrócie, Twoich klientów.

Komunikacja

Rozmowa jest tym co według mnie czyni lidera liderem. Najważniejszym narzędziem do pracy dla kogokolwiek, kto prowadzi jakikolwiek zespół to strategia – czyli holistyczny pogląd na prowadzenie zespołu do określonych wyników i komunikacja – czyli forma wywierania wpływu i wdrażania z pomocą pracy ludzi wizji w działania i działania w rezultaty. Tylko albo aż.

Czyli idąc modelem strategia x komunikacja (więcej o modelach w książce STAWKA TO ZA MAŁO, która wychodzi już w marcu 2021) – co, gdy nie ma komunikacji? Co, gdy nie rozmawiamy ze sobą? Co, gdy nie wspieramy? Co, gdy nie motywujemy? Co, gdy nie szkolimy? Co, gdy nie wkładamy energii i entuzjazmu w życie i kulturę zespołu? Komunikacja to piekielnie trudny obszar pracy i umiejętność. Najpierw trzeba wiedzieć co komunikować i po co a następnie jak to robić, aby było to skuteczne. Nie mówiąc o tym, że do tego, żeby zainicjować, przeprowadzić, podsumować chociażby wspólne zebranie z teamem – potrzeba wielu kompetencji i bardzo dobrego spojrzenia na strategię.

Dlaczego będzie to tak ważne w 2021? Jeżeli do tej pory w 2019, 2018 nie prowadziłeś komunikacji face-to-face to teraz komunikacja face-to-monitor-monitor-to-face będzie jeszcze bardziej utrudnione. To, że coś przeszło na formę zdalną nie znaczy, że w ogóle zaniknęło – nie. Zarówno strategia działania jak i komunikacja muszą iść dalej, a łatwiej nie jest w obszarze rozmowy zdalnej.

Jednostka ma znaczenie – HR

Zasoby ludzkie czy to ważny temat? Jak widzisz, gdyby nie ludzie, którzy są z Tobą, nie byłbyś zbyt daleko w tym roku. Od ich wiedzy, kompetencji, zaangażowania, relacji zależą wyniki Twoje i Twojej firmy. Żeby było zabawniej – nie wiem, czy udało się Tobie zauważyć, jak ciężko jest zrekrutować dzisiaj dobrego pracownika? Już nawet nie tyle co kompetentnego, co po prostu z dobrym nastawieniem? No właśnie. Wyobraź sobie, że teraz nadchodzą czasy, gdzie nie ma już „dziesięciu na Twoje miejsce” tylko jest „0 na jego miejsce”. Co jak stracisz ręce do pracy? Lepiej. Co robisz, aby przyciągnąć nowe ręce do pracy poza umieszczeniem ogłoszenia na pracuj? No nie za dużo. Wiesz, EMPLOYER BRANDING zaczyna odgrywać kluczową rolę.

No to masz odpowiedź. Obstawiam nadchodzący rok będzie rokiem żniw dla tysięcy firm z branży transportu i spedycji. Problem w tym – kto będzie to obsługiwał? Znając życie, wielu już nie ogarnia podstawowych potrzeb swoich klientów w obszarze transportu. A co dalej? Ogarnie to bardziej ogarnięta konkurencja.

Rozwój lidera, w tym właścicieli

Ach te przekonania lat 90-tych. Gdzie to każdy musiał sam się uczyć. Sam pytać. Miał być samodzielny. Było 10 na ich miejsce. Płaszczenie się przed szefami. Jak burknął coś jeden z drugim to trzeba było stać na baczność. Zero szkoleń, jedynie z BHP. Koledzy i koleżanki zazdrośni nie chcą się dzielić wiedzą. Odpowiedzą, jak muszą. I tak rozwój takiego lidera trwał 20 lat. Ach „to były czasy”. Piękne czasy. To czy one były takie piękne jak się ubierzesz w swoje buty i cofniesz tą dekadę czy dwie do tyłu to sobie sam odpowiesz. Nawet lepiej, zadaj sobie pytanie co wtedy by się Tobie przydało, aby szybciej załapać wiedzę jaką masz dzisiaj? Czy nie było lepszych metod? A może były, tylko ludzie jak zwykle olewali je? No właśnie.

A teraz czy to, że przez 20 lat zjadłeś zęby na transporcie zwalnia Ciebie z tego, aby dalej się nie uczyć? Nie rozwijać swojej wiedzy z zarządzania, komunikacji? Z prowadzenia projektów? Ze sprzedaży, marketingu? Cóż. Możesz nie czytać, nie szkolić się, nie robić studiów, MBA – oczywiście. Netflix i uśmierzenie bólu po ciężkim dniu pracy z zespołem może być receptą. Ale przypomina to trochę leczenie raka ibupromem. Na chwilę ból emocjonalny ustaje, ale potem za chwilę znowu wróci. Więc postaw na swój rozwój intelektualny i kompetencji.

Strategia to klucz do sukcesu na 2021 – 2025 

Czas zacząć myśleć w kontekście dalszym niż do końca miesiąca dowiezienia budżetu. Znajome? Byle tylko było na wynagrodzenia, zusy i jakaś mała górka? A gdzie inwestycje? A gdzie nowi klienci? Ilu? Ilu ludzi planujemy zatrudnić? Co się stanie jak jeden czy dwóch naszych kluczowych klientów zniknie z tapety?

Praca na strategii to praca jak każda inna – trzeba rzeczy przemyśleć, ustawić różne cele, omówić scenariusze, przedyskutować, rozrysować, określić ryzyka, wdrażać, monitorować i usprawniać. Wyciągać wnioski. Robić to co tydzień a nie tylko od analizy SWOT do biznes planu 10 lat temu. Jednakże to trzeba zrobić, jeżeli chcesz mieć wpływ na swoje wyniki. Oczywiście, można pracować bez świadomie omówionej i zaprojektowanej strategii olewając temat jak dużo innych w firmie. Jednakże takie podejście powoduje oddanie władzy nad bezpieczeństwem finansowym i bytem Twojej firmy rynkowi. Czyli siłom z zewnątrz. Poza tym, dzisiaj poza Tobą i Twoimi managerami czy liderami w firmie, to ludzie, na płaszczyznach operacyjnych zaczynają mieć coraz większą realną i strategiczną wiedzę. Sugeruję ich zaangażować w rozmowy o przyszłości firmy i celach na kolejne lata. Gdyż lata i tak miną. Pytanie, gdzie wtedy będziecie?

To jak żyć? Z uśmiechem, pogodą ducha, entuzjazmem. Jednakże w świadomy sposób wiedząc, że kompetencje zespołu muszą się rozwijać w nowej normalności o wiele szybciej niż do tej pory. Komunikując się z ludźmi nie tylko pytając o aktualne zlecenia czy odpowiadając na pytania jak przyjdą z nimi. Stawiać na jednostki – gdyż każda jednostka wpływa na wynik zespołu. Rozwijając kompetencje, wiedzę i perspektywy spojrzenia na biznes liderów. Kończąc na świadomym prowadzeniu firmy do wyników zaplanowanych na lata i miesiące w przód a nie tylko od pierwszego do pierwszego.

Wszystkiego dobrego i osiągniecia założonych celów!

Życzy w 2021 wszystkim liderom,

Dawid Wardin

Autor: Dawid Wardin

Pracuję z firmami branży TSL. Ułatwiam im rozwiązywanie problemów - biznesowych / sprzedażowych / strategicznych - poprzez współpracę z zespołem. Daję im wskazówki jak działać, oni działają i to działa. Dzięki temu łatwiej rozwijają się w branży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *